Visie op zorg


“In onze school dragen we zorg voor alle kinderen!”

 

De instap in de basisschool is niet gelijk voor alle kinderen. Al van in de kleuterschool merkt men grote verschillen in hun ontwikkeling. Sommige zijn heel taalvaardig en kunnen moeiteloos starten met hun schoolcarrière. Andere kinderen vertonen nog absoluut geen interesse voor schoolse vaardigheden of groeien op in een gezinscultuur die weinig aansluiting vertoont met die van een school. En toch starten al deze kinderen in de basisschool en zullen we hen moeten begeleiden en stimuleren zodat ze op het einde van de rit de eindtermen bereiken.


Pijlers van onze visie

·       Wellbevinden en betrokkenheid

 

Wij vinden het erg belangrijk dat de kinderen zich ‘goed’ en ‘betrokken’ voelen op onze school. Alle kinderen moeten zich van bij de start geborgen voelen. Dat kan maar als we aandacht geven aan hun socio-emotionele ontwikkeling en als we een veilig klasklimaat creëren.

 

·       Elk kind staat centraal

 

Om maximale groeikansen te bieden aan elk kind is het belangrijk dat we een brede kijk krijgen op zijn ontwikkeling. Dit doen we door in te zetten op scharniermomenten zoals wenmomenten peuters, overgang kleuterschool en lager onderwijs, tussen de opeenvolgende leerjaren en bij de overgang naar het secundair onderwijs. Een goede communicatie en samenwerking met het kind en zijn brede omgeving is hier ook van groot belang. Dit realiseren we door zowel formele als informele contacten met ouders.

 

·       Maximale ontplooiing van elk kind

 

Centraal hierbij staat de klastitularis, die zich laat ondersteunen door een zorgteam bestaande uit zorgondersteuners, zorgcoördinator en een CLB. De klastitularis en zorgondersteuner zorgen voor optimale leersituaties waarbij alle leerlingen zich goed voelen. Wij geloven in de kracht van preventief werken en remediëring waardoor mogelijke ontwikkelings- en / of leerachterstanden tijdig onderkent en opgevangen worden. We brengen de evolutie van het kind in kaart door middel van testing en brede evaluatie. Even belangrijk zijn de onderwijscontext, de keuze van leerinhouden, het didactisch handelen, de zorg voor socio-emotionele ontwikkeling en de samenwerking met de ouders en externen.

 

·       De zorg op school

 

Het zorgteam werken op drie niveaus: leerling-leerkracht-en schoolniveau.

In onze school ligt op leerlingen -en leerkrachtenniveau het accent op differentiatie. Op die manier werken we preventief en spelen we kort op de bal. Onze focus ligt op de tweede kleuterklas, derde kleuterklas en het 1ste leerjaar om een stevige basis bij de kinderen te creëren waarop we verder kunnen bouwen. De zorguren worden afgebouwd naar de hogere leerjaren toe en daar ingezet voor een gedifferentieerde aanpak en indien nodig ook op remediëring.

Op schoolniveau ondersteunt het zorgteam de leerkrachten bij het ontwikkelen van visies, het uitzetten van horizontale en/of verticale leerlijnen, het ontwikkelen van materialen, het afstemmen van maatregelen op elkaar, het verder opvolgen van het zorgplan. De zorgcoördinator fungeert als brugfiguur of als aanspreekpunt voor de kinderen, ouders , leerkrachten en externen.

Onze visie is geënt op het zorgcontinuüm en het M-decreet.

 

·       Professionalisering van het schoolteam

 

Alleen een schoolteam dat voldoende deskundigheid bezit inzake zorgvragen van kinderen is in staat om die hulpvragen te onderkennen en er adequaat op te reageren. De leerkrachten krijgen elk jaar de kans om verschillende bijscholingen te volgen. De directie bewaakt de diversiteit aan bijscholingen.

Het schoolteam kan bij OCB en OVSG terecht voor gerichte hulpvragen inzake klasmanagement, curriculum aanbod, … Zowel de leerkrachten als het zorgteam volgen regelmatig intervisies waarbij zij hun expertise uitwisselen met anderen.

 

 


Gemeentelijke Basisschool Regenboog 

Ulensstraat 75

1080 Sint-Jans-Molenbeek
regenboog.1080@molenbeek.irisnet.be

Telefoon: 02/426.40.42